Σχεδόν 300 άνθρωποι χάνουν κάθε χρόνο τη ζωή τους στη θάλασσα ενώ φέτος, μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου σημειώθηκαν 310 ατυχήματα, εκ των οποίων τα 293 ήταν θανατηφόρα. Η διαπίστωση έγινε σε εκδήλωση για την ασφάλεια στη θάλασσα που διοργανώθηκε στο περίπτερο του Υπουργείου Ναυτιλίας στην 85η ΔΕΘ υπό τον συντονισμό του προέδρου της Safe Water Sports, Πάνου Πασχαλάκη.
“ Την τετραετία 2017-2020, περίπου 340 άνθρωποι έχασαν ετησίως τη ζωή τους στη θάλασσα ενώ φέτος έχουμε μια σταδιακή υποχώρηση. Το 80% των θανάτων αφορά άτομα άνω των 60 ετών και το 76% των δυστυχημάτων συμβαίνουν σε παραλίες που δεν φυλάσσονται από ναυαγοσώστες. Το 70% των πνιγμένων είναι Έλληνες οι οποίοι συνήθως επιλέγουν να κολυμπούν 8 με 10 το πρωί” ξεκαθάρισε ο κ.Πασχαλάκης.
“ Αν και το νομοθετικό πλαίσιο για τους ναυαγοσώστες έχει αλλάξει προς τη σωστή κατεύθυνση, εντούτοις υπάρχουν δήμοι με περιστατικά θανάτων σε παραλίες που εξακολουθούν να μην τοποθετούν ναυαγοσώστες, όπως ο Δήμος Κέρκυρας που είναι πρώτος σε θανάτους” ανέφερε ο κ. Πασχαλάκης προσθέτοντας ότι ακολουθούν οι Δήμοι Ζακύνθου και Αλεξανδρούπολης.
Σύμφωνα μάλιστα με τον πρόεδρο της Ένωσης Σχολών Ναυαγοσωστικής, Μάριο Μυρωνάκη, ο χαρακτήρας των πολυσύχναστων παραλιών έχει αλλάξει με ανάλογη τοποθέτηση περισσότερων ναυαγοσωστών, η εκπαίδευση έχει αναβαθμιστεί όπως και ο υλικοτεχνικός εξοπλισμός, με τοποθετημένους απινιδωτές και άρτια εκπαιδευμένους ναυαγοσώστες ώστε να επεμβαίνουν άμεσα.
Επιπλέον, η περίοδος της ναυαγοσωστικής κάλυψης είναι τετράμηνη και οι θέσεις ναυαγοσωστών φέτος υπερβαίνουν τις 800 αλλά δεν έχουν καλυφθεί όλες.
“ Έχουν τοποθετηθεί 630 ναυαγοσώστες και υπάρχουν φορείς που δεν καλύπτουν τις θέσεις συστηματικά εδώ και χρόνια, όπως η Κέρκυρα, η Ζάκυνθος και η Αλεξανδρούπολη, που έχουν ακάλυπτες συνολικά 100 θέσεις ναυαγοσωστών. Βεβαιώνονται βέβαια πρόστιμα που πλέον είναι υψηλά και φτάνουν τα 2.000 ευρώ για τη μη κάλυψη θέσης ναυαγοσώστη και αν γίνει δεύτερη φορά έλεγχος και ξαναβεβαιωθεί παράβαση, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 4.000 ευρώ” τόνισε ο κ. Μυρωνάκης.
Οι ομιλητές κατέγραψαν και τα ατυχήματα σε θαλάσσια παιχνίδια, σημειώνοντας ότι 3 άτομα χάνουν τη ζωή τους σ΄αυτά ετησίως την τελευταία 4ετία ενώ έκαναν και μνεία στα ατυχήματα που οφείλονται στην προπέλα του σκάφους.
“ Κάθε χρόνο έχουμε θαλάσσια ατυχήματα από προπέλα σκάφους και σκεφτήκαμε να προτείνουμε, ως μέτρο προστασίας, να είναι υποχρεωτική η τοποθέτηση ενός προστατευτικού κλωβού στην προπέλα, κόστους 100 ευρώ” είπε ο κ. Πασχαλάκης.