
Την αυξανόμενη αποδυνάμωση του δικτύου των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) σε ολόκληρη τη χώρα, με συνεχείς αναστολές λειτουργίας και κλεισίματα καταστημάτων, αναδεικνύει με κοινοβουλευτική ερώτηση που κατέθεσε προς τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο βουλευτής Αργολίδας, Ανδρέας Πουλάς, μαζί με συναδέλφους του βουλευτές του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Δημήτριο Παπαστεργίου
Θέμα: Κλείσιμο καταστημάτων των ΕΛΤΑ σε όλη τη χώρα και υπονόμευση της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας
Κύριε Υπουργέ,
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται σε ολόκληρη τη χώρα συστηματική μείωση του δικτύου των καταστημάτων των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), με αναστολές λειτουργίας ή οριστικά κλεισίματα σε πολλές περιοχές, αστικές και αγροτικές. Οι εξελίξεις αυτές εγείρουν σοβαρά ερωτήματα ως προς τη συμμόρφωση της ΕΛΤΑ Α.Ε. με τις υποχρεώσεις της ως παρόχου Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας.
Σύμφωνα με την απάντηση του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε παλαιότερη κοινοβουλευτική μας παρέμβαση:
«από την 1.1.2018, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 197 του ν. 4389/2016, το σύνολο των μετοχών κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου της ΕΛ.ΤΑ. Α.Ε. έχει μεταβιβαστεί στην εταιρεία «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε., η οποία από τον Δεκέμβριο του 2020 κατέχει το 100% των μετοχών. Η ΕΛΤΑ Α.Ε., ως φορέας καθολικής υπηρεσίας, υποχρεούται να διασφαλίζει στους χρήστες ταχυδρομικών υπηρεσιών σε όλη την ελληνική επικράτεια, μόνιμα και σε τιμές προσιτές, καθολική ταχυδρομική υπηρεσία… σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και τη σύμβαση ανάθεσης παροχής της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΕΛΤΑ Α.Ε. της 9.12.2022».Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) είναι, όπως αναφέρεται, η αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή για την εποπτεία και την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση παραβίασης των όρων της Καθολικής Υπηρεσίας».
Ωστόσο, οι διαδοχικές αποφάσεις αναστολής λειτουργίας ή συγχώνευσης ταχυδρομικών καταστημάτων, χωρίς επαρκή πρόβλεψη για εναλλακτικούς τρόπους εξυπηρέτησης των πολιτών (όπως κινητές μονάδες, τοπικοί πράκτορες ή ψηφιακές υποστηρικτικές δομές), δεν φαίνεται να λειτουργούν προς όφελος των πολιτών και της κοινωνίας, ιδίως στις ορεινές, νησιωτικές και αγροτικές περιοχές, ενώ παράλληλα δεν υπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και το δικαίωμα ισότιμης πρόσβασης όλων των πολιτών.
Οι κάτοικοι αυτών των περιοχών στερούνται πλέον βασικών υπηρεσιών — πληρωμών, αποστολών και παραλαβών, ταχυδρομικών δεμάτων και συναλλαγών μικροχρηματοοικονομικού χαρακτήρα — που συνδέονται άμεσα με την καθημερινή οικονομική και κοινωνική ζωή. Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί εύλογα ερωτήματα σχετικά με τη συνοχή και την κοινωνική λειτουργία του δημόσιου ταχυδρομικού δικτύου, την τήρηση των υποχρεώσεων της ΕΛΤΑ Α.Ε. απέναντι στο Ελληνικό Δημόσιο και την ΕΕΤΤ, καθώς και τη διασφάλιση ίσης πρόσβασης όλων των πολιτών στις ταχυδρομικές υπηρεσίες, ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας τους.
Δεδομένου ότι, τα ΕΛΤΑ δεν αποτελούν απλώς πάροχο ταχυδρομικών υπηρεσιών, αλλά κρίσιμο κρίκο κοινωνικής συνοχής, ιδίως για ηλικιωμένους, αγρότες και μικρές επιχειρήσεις στην περιφέρεια & στην ύπαιθρο
Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Ποια είναι τα καταστήματα των ΕΛΤΑ που έχουν ήδη αναστείλει τη λειτουργία τους ή επίκειται να κλείσουν βάσει του σχεδίου αναδιοργάνωσης της ΕΛΤΑ Α.Ε.;
2. Έχει προηγηθεί αξιολόγηση ή γνωμοδότηση της ΕΕΤΤ σχετικά με τις επιπτώσεις των παραπάνω αποφάσεων στην παροχή της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας;
3. Ποια είναι τα κριτήρια και η διαδικασία λήψης αποφάσεων για τη συγχώνευση ή κατάργηση καταστημάτων ΕΛΤΑ, και αν υπάρχει πρόβλεψη δημόσιας διαβούλευσης με τους οικείους δήμους και περιφέρειες;
4. Πώς διασφαλίζεται ότι οι πολίτες σε απομακρυσμένες, ορεινές και νησιωτικές περιοχές διατηρούν πρακτική πρόσβαση στις ταχυδρομικές υπηρεσίες που ορίζονται από τη σύμβαση του 2022;
5. Προτίθεται το Υπουργείο να επανεξετάσει το υφιστάμενο σχέδιο αναδιάρθρωσης της ΕΛΤΑ Α.Ε., ώστε να μην θιγεί ο καθολικός χαρακτήρας των υπηρεσιών και να ενισχυθεί η παρουσία του Οργανισμού στις τοπικές κοινωνίες;
6. Προτίθεται το Υπουργείο να διασφαλίσει, σε συνεργασία με την ΕΕΤΤ και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τη λειτουργία ενός ελάχιστου εγγυημένου δικτύου ΕΛΤΑ ανά Δήμο;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Πάνας Απόστολος
Μπιάγκης Δημήτριος
Τσίμαρης Ιωάννης
Γερουλάνος Παύλος
Μάντζος Δημήτριος
Χρηστίδης Παύλος
Αποστολάκη Μιλένα
Αχμέτ Ιλχάν
Βατσινά Ελένη
Γιαννακοπούλου Κωνσταντίνα (Νάντια)
Γρηγοράκου Παναγιώτα (Νάγια)
Δουδωνής Παναγιώτης
Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)
Καζάνη Αικατερίνη
Κατρίνης Μιχάλης
Κουκουλόπουλος Παρασκευάς (Πάρις)
Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας
Λιακούλη Ευαγγελία
Μιχαηλίδης Σταύρος
Μουλκιώτης Γεώργιος
Νικητιάδης Γεώργιος
Νικολαΐδης Αναστάσιος
Παπανδρέου Γεώργιος
Παππάς Πέτρος
Παρασκευαΐδης Παναγιώτης
Παραστατίδης Στέφανος
Παρασύρης Φραγκίσκος
Πουλάς Ανδρέας
Σπυριδάκη Αικατερίνη
Σταρακά Χριστίνα
Χνάρης Εμμανουήλ
Χριστοδουλάκης Εμμανουήλ




