Ψηφιακό «διαβατήριο» για κομβικής σημασίας αγορές Τρίτων Χωρών, όπως των ΗΠΑ, της Αυστραλίας, της Ιαπωνίας, αποκτούν πλέον τα ελληνικά γαλακτοκομικά προϊόντα, τα αλιεύματα, το μέλι, το κρέας ανακοίνωσε χθες στη Βουλή η Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, κα Φωτεινή Αραμπατζή εισηγούμενη την τροπολογία για την ίδρυση και λειτουργία Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Υγειονομικών Πιστοποιητικών για το Εξαγωγικό Εμπόριο (Π.Σ.Δ.Υ.Π.Ε.E.), με την ονομασία «Εξαγωγές Ζώων, Τροφίμων Ζωικής προέλευσης και Ζωικών Υποπροϊόντων».
«Μ’ ένα μικρό νομοθετικό βήμα για την Βουλή, γίνεται ένα αναπτυξιακό άλμα για έναν από τους πιο δυναμικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας», υπογράμμισε η κα Αραμπατζή. Η Υφυπουργός εξήγησε ότι με πρωτοβουλία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων και τη συνδρομή του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, οι αρμόδιες υπηρεσίες της Κτηνιατρικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠΑΑΤ δημιούργησαν σε χρόνο ρεκόρ την ψηφιακή πλατφόρμα easyagroexpo.gov.gr, μέσω της οποίας θα γίνεται πλέον η έκδοση των πιστοποιητικών, που είναι απαραίτητα για τις εξαγωγές των προϊόντων κτηνιατρικού ενδιαφέροντος ήδη σε 23 χώρες του πλανήτη. Η αξία των εξαγωγών των εν λόγω προϊόντων στις συγκεκριμένες αγορές από 600 ελληνικές επιχειρήσεις ανήλθε το 2019 σε 175 εκατ. ευρώ, γεγονός, που καταδεικνύει το σημαντικό όφελος από την λειτουργία της πλατφόρμας σε εξοικονόμηση κόστους και χρόνου.
Έως το τέλος του 2020, μάλιστα στόχος είναι να έχουν ανεβεί στην πλατφόρμα 120 διακριτές αιτήσεις και ισάριθμα υγειονομικά πιστοποιητικά εξαγωγής προϊόντων κτηνιατρικού ενδιαφέροντος, εντάσσοντας το σύνολο των προς εξαγωγή προϊόντων, σε περισσότερες από 30 χώρες, με τις οποίες έχει συναφθεί διακρατική συμφωνία.
Η Υφυπουργός διευκρίνισε ότι μέχρι σήμερα η έκδοση αυτών των πιστοποιητικών γινόταν μόνο έγχαρτα από τις κατά τόπους Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ) και αφού προηγούνταν έγχαρτη αίτηση και αυτοπρόσωπη παρουσία του ενδιαφερομένου.
Στο εξής οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να εισέρχονται στην πλατφόρμα με τη χρήση των κωδικών τους στο taxisnet, να υποβάλουν ψηφιακά την αίτησή τους και ο αρμόδιος υπάλληλος των ΔΑΟΚ να κάνει ηλεκτρονικά τον έλεγχο και να εκδίδει το πιστοποιητικό. Το εξουσιοδοτημένο προσωπικό των ΔΑΟΚ έχει ήδη περάσει 3 κύκλους εκπαίδευσης, ενώ θα ακολουθήσουν κι άλλοι για την απρόσκοπτη λειτουργία του συστήματος.
«Η νέα πλατφόρμα αποτελεί δράση-τομή στο εξαγωγικό εμπόριο και θέτει την Ελλάδα στην πρωτοπορία του πλανήτη, καθώς επιτυγχάνει την ψηφιοποίηση των υγειονομικών πιστοποιητικών νωρίτερα από πολλές άλλες, περισσότερο ανεπτυγμένες ψηφιακά, ανταγωνίστριες στις εξαγωγές, χώρες», επεσήμανε η κα Αραμπατζή και πρόσθεσε:
«Η διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας, η καθιέρωση σύγχρονου, φιλικού περιβάλλοντος για το εμπόριο και τις εξαγωγές, το λιτό και αποτελεσματικό κράτος, η διαφάνεια και η ισονομία, ο έλεγχος της αποτελεσματικότητας της Δημόσιας Διοίκησης και η ενίσχυση της ψηφιακής μάχης του Κράτους ενάντια στις συνέπειες του COVID-19, είναι στόχοι αυτής της ψηφιακής υπηρεσίας. Επιπρόσθετα, το Δημόσιο, θα έχει, στην ουσία, για πρώτη φορά, τη δυνατότητα άμεσης, online πρόσβασης στο εμπορικό ισοζύγιο αγροτικών προϊόντων (μέχρι σήμερα αντλούμε στοιχεία μόνο από ΕΛ.ΣΤΑΤ.) καθώς με τη διασύνδεσή του με το ενδοκοινοτικό σύστημα TRACES για τις εισαγωγές, αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για τη λήψη αποφάσεων σε υπηρεσιακό και πολιτικό επίπεδο ενώ συμβάλλει στην αντιμετώπιση των «ελληνοποιήσεων, που είναι στρατηγικός στόχος του Υπουργείου και της Κυβέρνησης».
Η Πλατφόρμα πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία με την επικείμενη έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης.