Είναι σημαντικό όταν αρθρώνουμε λόγο να αναδεικνύουμε εκτός από τα κακώς κείμενα και τα καλώς καμωμένα.
Δεν το κρύβω ότι λόγω της αμαρτωλής ιστορίας της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου μας, και παρόλη τη νέα Πρόεδρο, κα Άντζη Παναγιωτακοπούλου, που μου φαινόταν εξαρχής θετικός άνθρωπος, είχα τις επιφυλάξεις μου.
Παρόλαυτα, πρέπει να ομολογήσω ότι τουλάχιστον μέχρι στιγμής έχω εκπλαγεί θετικά. Συγκεκριμένα, ο τρόπος που λειτουργεί η νέα Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής, και θα το αναπτύξω, φανερώνει άνθρωπο που έχει διοικητικές αρετές για τον δημόσιο στίβο.
Εν προκειμένω, παρατηρώντας τις πρώτες της κινήσεις, με βάση τις πηγές που διαθέτω, αξίζει να αναφέρουμε τα εξής:
– Εκπέμπει θετική αύρα και χαμόγελο, κάτι που ίσως θεωρείται άνευ ουσίας αλλά είναι σημαντικότατο για την εξεύρεση λύσεων και το προσπέρασμα εμποδίων.
– Εξαρχής επικοινώνησε με τους Διευθυντές των Σχολικών μονάδων, ζητώντας να σταλθούν αναλυτικά τα θέματα που βοούν για λύση σε κάθε Σχολείο.
– Το πιο σημαντικό• πριν λίγες μέρες διοργανώθηκε από τη Σχολική Επιτροπή, στο Βουλευτικό, ανοιχτή συνάντηση αρχικά με όλους τους Διευθυντές των Σχολείων του Δήμου μας και αμέσως μετά, την ίδια μέρα, συνάντηση με τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων.
Αυτό αποτελεί καθαρά δημοκρατική κίνηση, καθώς η Σχολική Επιτροπή έρχεται άμεσα σε επαφή με τους συντελεστές της Σχολικής ζωής και περνάει το μήνυμα ότι όλοι μαζί είναι μια ομάδα, αντιμετωπίζοντας έτσι συλλογικά το σύνολο των προβλημάτων.
– Στην εν λόγω συνάντηση η Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής ανέπτυξε αρχικά ότι υπάρχει χρέος και οικονομικός βραχνάς, αλλά ανέλπιστα δεν έμεινε εκεί. Ανέλυσε στη συνέχεια τι λεφτά υπάρχουν, τι κονδύλια προγραμματίζονται και πότε.
Συγκεκριμένα, με βάση τις πηγές μου, ανέφερε ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν 76.000 ευρώ, τα οποία κυρίως θα πάνε για θέρμανση και άμεσες ανάγκες. Επίσης, μικρό αλλά σπουδαίο κατ’ εμέ, ότι 2 κάθε μήνα κάθε Σχολείο θα λαμβάνει 200 ευρώ για μικροπράγματα, κονδύλι που υπήρχε και πριν, όπως υποστήριξε, αλλά δεν διατίθετο αυτόματα στα Σχολεία.
Εφόσον ισχύει, αποτελεί τη γνωστή εκδούλευση των από κάτω από την εκάστοτε εξουσία.
– Αντίστοιχα υποστήριξε ότι υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια κονδύλι 100.000 ευρώ το χρόνο για συντήρηση των κτηριακών μονάδων των Σχολείων, τα οποία, αν ισχύει, προφανώς δεν έφτασαν ποτέ στον προορισμό τους.
– Επίσης η Πρόεδρος τόνισε ότι έχει σταλθεί υπόμνημα στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου με στόχο την επιθεώρηση όλων των Σχολικών μονάδων για κτηριακές, δομικές και όποιες άλλες ελλείψεις.
Αν μου μεταφέρθηκε σωστά, λέχθηκε ότι η Τεχνική Υπηρεσία ζήτησε τη συνδρομή του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Αν αληθεύει, καλό θα ήταν η Τεχνική Υπηρεσία να κάνει τη δουλειά της και να μην πετάει το μπαλάκι στην εξέδρα, αλλιώς να δηλώσει ανίκανη και στην επιτέλεση των υπόλοιπων καθηκόντων της, όπως επί παραδείγματι την επίβλεψη δημόσιων τεχνικών έργων του Δήμου μας.
– Τέλος ότι τον προσεχή Μάιο αναμένονται νέα κονδύλια για περαιτέρω σοβαρές βελτιώσεις στα Σχολεία. Μένει να το δούμε στην πράξη.
Το πιο σημαντικό όμως που ανέφερε η κα Παναγιωτακοπούλου είναι ότι μετά τις 13.00, λόγω εργασίας, θα μπορούν να την καλούν οι αρμόδιοι των Σχολείων και μέχρι τις 21.00 για οποιοδήποτε πρόβλημα ανακύψει, δημιουργώντας ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας. Αυτό ας το ακούν κάποιοι κάποιοι της νέας Δημοτικής Αρχής, οι οποίοι ενώ βγάζουν θετική αύρα, στην πράξη δεν σηκώνουν το τηλέφωνο ούτε το 3.000 μ.Χ.
Καλά όλα αυτά, αλλά ας προτείνουμε και το παραπάνω. Όλα τα ως άνω είναι μια σημαντική βάση εκκίνησης χάραξης πολιτικής. Αρκεί όμως; Όχι. Το επόμενο βήμα είναι το εξής.
Πέραν των δεδομένων που η κάθε Σχολική Επιτροπή δικαιούται και πρέπει να λαμβάνει από την κεντρική διοίκηση των Αθηνών, υπάρχει και κάτι ακόμη.
Συγκεκριμένα, θα πρέπει η Σχολική Επιτροπή να προσπαθήσει – μοχθήσει – δουλέψει ώστε να δημιουργήσει ένα δικό της δίκτυο επικοινωνίας με το Υπουργείο Παιδείας, πέραν της υπόλοιπης Δημοτικής Αρχής (Δημάρχου, Αντιδημάρχων, Δημοτικών Συμβούλων, Ειδικών Συμβούλων κλπ κλπ), ώστε να πετύχει να λάβει το παραπάνω.
Δεν μπορεί να τα περιμένει όλα από τον Δήμαρχο, ασχέτως αν ο ίδιος μπορεί ή δεν μπορεί, καθώς στην ως άνω συνάντηση λέχθηκε ότι ο Δήμαρχος τρέχει στην Αθήνα για κονδύλια. Με άλλα λόγια, θα πρέπει και η ίδια η Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής να τρέχει στην Αθήνα αν θέλει να πετύχει απτά αποτελέσματα.
Να θυμάστε κάτι που ήθελα να το πω ήδη από το προηγούμενο άρθρο για το χρέος. Το κλειδί στην Ελληνική δημόσια διοίκηση είναι τα μεσαία στελέχη. Δηλαδή οι Υπουργοί και οι Γενικοί Γραμματείς έρχονται και παρέρχονται, ενώ οι Προϊστάμενοι των διαφόρων υπηρεσιών, είναι ανώτεροι κρατικοί λειτουργοί, οι οποίοι όσοι απ’ αυτούς είναι ικανοί και εργατικοί, κινούν τα νήματα, γιατί οι ανώτεροι τους έχουν απόλυτη ανάγκη.
Αυτούς πρέπει ο κάθε τομέας του Δήμου μας να προσεγγίσει, όπως π.χ. η Σχολική Επιτροπή, ώστε να πετύχει το παραπάνω, αγγλιστί το λεγόμενο extra mile. Είναι εφικτό; Είναι, αρκεί να το πιστέψουμε και να αγωνιστούμε γι’ αυτό.
Εν κατακλείδι, εύχομαι και άλλοι, Δήμαρχος, Αντιδήμαρχοι, Σύμβουλοι κλπ να ακολουθήσουν τέτοια παραδείγματα όπως της Προέδρου της Σχολική Επιτροπής.
Τέλος είναι κομβικό, όσο κι αν θεωρούμε ότι μια συνολική εικόνα χάσκει, να ξεχωρίζουμε αυτούς που διαφέρουν, και φαίνεται να δουλεύουν σωστά για όλους μας. Μένει, λοιπόν, να το δούμε και στην πράξη, εν ευθέτω χρόνω.
Καλή αρχή,
Με εκτίμηση, Κωνσταντίνος Κουβαράς